Financhise

CRM software voor financiële diensten 

Geplaatst op

Ontdek hier hoe financiële dienstverleners geschikte CRM-software kunnen gebruiken om het papierloze kantoor te realiseren.

Bedrijven van alle sectoren en groottes kunnen profiteren van het gebruik van bedrijfssoftware. Afhankelijk van de branche-affiliatie kunnen de vereisten voor een geschikt systeem echter sterk variëren van bedrijf tot bedrijf. In het volgende willen we daarom in detail ingaan op enkele belangrijke functies van CRM-software voor de veeleisende financiële sector. Eerst moet echter snel naar de definitie van CRM worden gekeken.

CRM-software: een overzicht

“CRM” staat voor Customer Relationship Management. In het Duitse gebruik wordt er ook gesproken over klantrelatiebeheer of af en toe over klantenservice. Omdat uiteindelijk geen enkel bedrijf of organisatie geïsoleerd van de eigen klanten kan overleven, is customer relationship management relevant in allerlei soorten bedrijven. CRM-software stelt bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen deze processen vervolgens enerzijds worden beheerd en anderzijds geoptimaliseerd. Tegelijkertijd kan voor elke klant een apart digitaal dossier worden aangemaakt. Hierin wordt alle belangrijke informatie over de betreffende klant beheerd. Na verloop van tijd ontstaat hierdoor een verzameling belangrijke informatie die bijdraagt aan een 360° beeld van de betreffende klant.

CRM-software en het papierloze kantoor

CRM-software kan ook helpen om van het papierloos kantoor een ondernemende realiteit te maken. Idealiter kan dit worden bereikt in combinatie met andere softwareoplossingen. Een softwareoplossing die hierbij van groot belang is, is het DMS-systeem. Dit is een software voor het beheren van digitale documenten. Als DMS en CRM met elkaar verbonden zijn, is een naadloze uitwisseling van informatie van systeem naar systeem verzekerd. Dit zorgt ervoor dat alle belangrijke informatie op elk moment en op elke plaats beschikbaar is. Ten aanzien van CRM en DMS betekent dit bijvoorbeeld dat contracten direct gekoppeld kunnen worden aan het betreffende klantenbestand in CRM. Hoe het papierloze kantoor in detail is ontworpen, hangt sterk af van de betreffende branche.

CRM voor financiële diensten

Zoals eerder vermeld, zijn de vereisten voor geschikte bedrijfssoftware ook sterk gerelateerd aan de respectieve brancheoriëntatie. Financiële dienstverleners stellen bijvoorbeeld bijzonder hoge eisen op het gebied van gegevensbescherming en compliance. Dit komt omdat gevoelige, persoonlijke gegevens binnen hun systemen worden beheerd en ten koste van alles moeten worden beschermd. Ook financiële dienstverleners stellen speciale eisen aan het DMS. Zo moeten beleggingsprocessen stap voor stap worden gedocumenteerd. Deze documentatie moet dan op zijn beurt audit-proof kunnen worden opgeslagen na het verstrijken van een overeenkomstige periode. Zowel een DMS als een CRM voor financiële dienstverleners bevatten meestal al de belangrijkste functies en functies die meestal nodig zijn in deze veeleisende industrie.

Branchespecifieke software voor de financiële sector

 Daarom moeten financiële dienstverleners of andere instellingen in de financiële sector zich richten op branchespecifieke oplossingen bij het zoeken naar een geschikt systeem. Ook hebben de aanbieders van branchespecifieke systemen meestal jarenlange expertise in de ondersteuning en implementatie van softwareprojecten in hun eigen branche. Zo kunnen ze aanbevelingen doen en zijn ze zich ook bewust van mogelijke valkuilen in het softwareproject.

Gerelateerde berichten

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden