Een excellent Zwitsers horloge wordt met groot vakmanschap in elkaar gezet, waardoor een buitengewoon hoog niveau gerealiseerd wordt. Zo is het ook met de samenstelling van een bedrijf, want wil je daarmee excellent kunnen presteren, dan is het essentieel dat je de geschikte mensen op de juiste posities hebt zitten. Zij moeten goed kunnen samenwerken, want een bedrijf is de som van alle talenten van je mensen bij elkaar. Het is een tijdsintensief en specialistisch proces om deze mensen te vinden. Heb je die tijd niet, dan moet je eens gaan nadenken over rpo (recruitment process outsourcing). Een externe partij pakt dit graag voor je op en gaat in samenspraak met jou aan de slag. In deze blog vertellen we je over enkele voordelen van RPO.

Enkele voordelen van RPO

Bij RPO besteed je het recruitmentproces uit aan een externe partij die hierin gespecialiseerd is. Wanneer jezelf niet de mogelijkheid hebt om voldoende tijd te besteden aan de recruitment van kandidaten en/of de kennis en kunde hiervoor mist, dan kun je dit beter in zijn geheel of deels uitbesteden. Enkele voordelen van RPO:

  • Recruitment is een vak apart, met een expert op dit gebied haal je een behoorlijke hoeveelheid kennis en kunde in huis. De kans is groot dat er met RPO betere kandidaten gevonden worden, want de RPO-provider heeft immers meer ervaring met het recruitmentproces, zoals het screenen en testen van kandidaten. Ook zijn ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van recruitment, denk bijvoorbeeld aan automatisering en software die speciaal voor het werven en screenen van kandidaten ontwikkeld is.
  • Het netwerk van de RPO-provider is meestal groter omdat ze hieraan al jaren bouwen.
  • Veel sollicitanten kiezen voor een bedrijf wanneer dit goed bekend staat en wanneer ze zich kunnen identificeren met de bedrijfswaarden en -activiteiten. Door als bedrijf zichtbaar te zijn op de toonaangevende platforms, zoals de diverse sociale media en jobboards, zul je eerder kandidaten werven die weten waar je voor staat en gemotiveerd zijn om specifiek bij jou aan de slag te gaan. Een RPO-provider zorgt voor de juiste exposure op deze platforms.

“Een excellent lopend bedrijf is als een Zwitsers horloge”


De stadia van het recruitmentproces

Wanneer je de verschillende stadia binnen het recruitmentproces ziet, besef je ineens hoe tijdsintensief dit is:

  • Werving van kandidaten
  • Screenen van kandidaten
  • Kandidaten testen
  • Kiezen en aannemen
  • De training van een kandidaat

Als je dit bovenstaande zelf oppakt, vraagt dat behoorlijk wat van je werkcapaciteit. RPO is vanuit dit perspectief een aantrekkelijke optie. Natuurlijk hoef je niet alles van het recruitmentproces uit te besteden, hierover kun je afspraken maken met je RPO-provider.

De kosten van RPO

Bepaal samen met je RPO-provider op welke manier de kosten voor zijn diensten gedekt kunnen worden. Het gaat dan vaak om maatwerk, waarbij de vraag centraal staat hoe de RPO-diensten zo kostenefficiënt mogelijk voor je gerealiseerd kunnen worden.

Meer lezen?

Wil je meer weten over succesvol zaken doen? Lees dan snel verder op onze site en ontdek verrassende marketingideeën voor je bedrijf en de voordelen van een holding. Doe je voordeel met deze ideeën en tips.